کانون علمی اقتصاددانان جوان ایران

تالار گفتمان اقتصادی
 
الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  پرسشهاي متداولپرسشهاي متداول  جستجوجستجو  ليست اعضاليست اعضا  گروههاي کاربرانگروههاي کاربران  ثبت نامثبت نام  ورودورود  

شاطر | 
 

 اصلاحات بنيادين دولت نهم

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
amin-bahmani
دانش یار
دانش یار


تعداد پستها : 55
Join date : 2009-12-15
Age : 32

پستعنوان: اصلاحات بنيادين دولت نهم   الجمعة فبراير 19, 2010 10:17 pm


تا اين برهه زماني نقدهای بسیارزیادی به عملکرد دولت نهم بسته شده است، پاره ای اوقات دوستان سیاستمدارمان چنان با مهارت این کار را انجام داده اند، که بزرگان علم اقتصاد چون آلفرد مارشال، کینز، میردال و فریدمن هم انگشت حیرت به دندان گزیدن گرفته اند. البته داریم اقتصاددانان زیادی که مکتب فکریشان به آن ها اجازه ی این را می دهد که با استفاده از شیوه های علمی عملکرد دولت را نقد کنند، دکتر سبحانی، دکتر خوش چهره، دکتر پژویان، دكتر توكلي، دكتر افروغ و اساتید دیگری هستند که به نحو شایسته ای این کار را کرده اند، از انصاف خارج نشویم خوب هم اینکار را انجام داده اند؛ زیرا همانگونه که باید یک اقتصاددان باشد، نقدشان به خیرخواهی و نه به تخریب بوده است. جستجویم در متون اینترنتی و روزنامه ای مرا بر آن داشت که با وجود این همه نقد جورواجور ، یکبار دلایلم را برای تأیید عملکرد اقتصادی دولت نهم به ترتیب و تفصیل بنویسم. اینها فقط چیزهاییست که به نظرم بزرگتر آمده اند، توجه مخاطبان و خوانندگان عزیزم را به این نکته نیز جلب می کنم که از هیچ داده ی عددی در این دلایل استفاده نکرده ام و به سبب فعالیت اجرایی که در شرکت های خصوصی مرتبط با دستگاه های اجرایی دارم، دلایل من بیشتر ناشی از مشاهدات و تجربیاتم است.
در طي جنگ و پس از آن در زمان دولت آقاي هاشمي، دولت ها براي اداره كشور با مشكل كمبود نيروي متخصص مواجه بودند، از اين رو اقدام به فراخواني دانش آموختگاني شد كه در غرب درس خوانده بودند، در كنار آن با اعطاي بورس هاي تحصيلي اعزام دانشجو به خارج از كشور نيز شدت گرفت، به ساير متخصصين كاري ندارم، ولي در زمينه اقتصاد، سياستمداران آن زمان (مخصوصاً دولت آقاي هاشمي) از آموخته هاي تئوريك و بومي نشده ي اقتصاددانان و دانش آموختگان مذكور بهره گرفتند، در حالي كه اقتصاد ايران كوچكتر و توسعه نيافته تر از آن بود كه برنامه هاي مكاتب شيكاگو و نئوكلاسيك كه مخصوص اقتصادهاي توسعه يافته هستند را بربتابد.رشد نامتوازن بخش ها، گسترش نابرابري هاي اجتماعي و اقتصادي، رانت هاي تحت شرايط تحريم، قراردادهاي كلان ننگين نفتي، فساد دامنه دار اقتصادي، تشديد بوروكراسي هاي اداري، اقتصاد كوپني و زيرزميني و بيماري هلندي از جمله معضلاتي بود كه ايجاد شد.
در دوره ي جناب دكتر خاتمي كه مدعي اصلاحات بود هم از همين نيروها و كادر استفاده شد. البته گذشته از اينكه اصلاحات ايشان هرچه بود اصلاحات اقتصادي نبود،تجربه جهاني ثابت كرده است عدم چرخش نخبه ها موجب ريشه كردن فساد در تمام اركان جامعه است؛آب كه يكجا بماند لاجرم ميگنندد. ارتشا، قاچاق، بزرگ شدن دولت، رانت خواري و اشرافيگري همان مشكلاتي هستند كه در سال 84 و شايد خيلي پيشتر از آن در سال 76 صداي عامه مردم را درآورده بود. آقاي خاتمي نتوانست انتظارات مردم را برآورده كند، چون از همان مديران و مسئولاني استفاده ميكرد كه باعث دلزده شدن مردم از جمهوري اسلامي شده بودند. هيچ چيز تغيير نكرده بود، در حالي كه مردم ريشه تورم و بيكاري دورقمي را عملكرد و منش همين تحصيلكردگان غربگرا و دانش آموختگان به اصطلاح نخبه حاكم مي دانستند، مسئولين فقط جابجا شدند و اما نخبه هاي جديد ما كه بيشتر در دانشگاه هاي تهران ابراز وجود ميكنند و داعيه روشنفكري دارند، دقيقاً دانشجويان همين مكاتب خام مانده نئوكلاسيك و شيكاگو هستند، طبيعيست كه از نظر فكري تفاوت چنداني هم با اعقابشان نداشته باشند، مگر اينكه اهل مطالعه تاريخ و اوضاع و احوال مملكتشان باشند.
از نقدهاي مديران سابق و نخبه نمايان امروز اين است كه تورم چنين است و بيكاري چنان است، خط فقر اينطور شده و دولت دروغ ميگويد. هنر كرديد كه با پول نفت قيمت تخم مرغ را متناسب با حقوق مردم پايين نگه داشتيد، هنر كرديد كه دولت را آنقدر بزرگ كرديد كه قادر به دادن حقوق كارمندانتان نباشيد و به اين بهانه بگوييد، بايد يارانه داد، بعد هم اين شعار را داديد كه مگر حقوق ها در ايران مثل كشورهاي ديگر است كه بگذاريم قيمت كالاها مثل ساير كشورها باشد، يارانه ميدهيم تا مردم راحت باشند. اين نخبه ها همان ها هستند كه در زمان مديريتشان براي اينكه مردم را راضي نگه دارند حتي به تخم مرغ و پياز هم يارانه بستند.تشريف ببريد توي همان كشورهايي كه به قول شما پيشرفته هستند، در عصري كه عصر جهاني شدن نام گرفته است، ببينيد قيمت كالاهاي مصرفي چقدر است و چگونه تنظيم ميشوند، با بازار يا به دست دولت؟با اين توصيفات عوامفريبي دولت نهم بيشتر است يا عوامفريبي دولت به اصطلاح اصلاحات. بيشت و چند سال سر ملت با كوپن و يارانه شيره ماليده شد كه بله ما بر سطح قيمت ها مسلطيم، با اين كه ميدانستند تورم اين سال ها پشت كالاهاي كوپنيشان پنهان مي شود تا در موقع معينش دادش را به يكباره از مردم بستاند و حالا حرف از اقتصاد صدقه اي و فشار زياد بر مردم و اقشار ضعيف و عدم كارايي سياستي دولت سر داده مي شود.
هنر كرديد كه پول نفت خودمان را به جاي سرمايه گذاري در كشور صرف يارانه دادن كرديد و چون ديگر پولي موجود نبود، براي انجام پروژه هاي عمراني اشتغالزا شروع به قرض كردن از نهادهاي بين المللي و بستن قراردادهاي رنگ و وارنگ با شركت هاي خارجي كرديد. البته كه براي شما بد هم نشد، هم تورم را با دادن يارانه هايتان كنترل كرديد )!( و هم آمار جذب سرمايه هاي خارجيتان را بالا برديد، تا در چنين روزي داد ادعايتان گوش عالم را كر كند.خسته نباشيد.
از بحث دور نشويم، اتفاقات امسال ايران واكنش همان به اصطلاح نخبه ها و مديران سابق در مقابل مديران جديد و دانش آموختگان مكاتب اقتصادي، اجتماعي و سياسي مخالفشان است. مشخص است كه فقط اقشار مرفه تر و بهره بردار از شرايط اقتصادي غيرشفاف و رانتي و نيز طبقه ي متوسط هستند كه با هرگونه اصلاح مخالفند. يك روز اين مخالفت را در شكل يك مقاله ي به اصطلاح علمي نشان ميدهند، روز ديگر طي يك سخنراني پرحرارت ، فردايش در كلاس درس دانشگاه و كمي بعدتر از طريق يك كانديد رياست جمهوري. چهار سال است اصلاحات واقعي اقتصادي در اين كشور شكل گرفته است. و اما اصلاحات مورد ادعاي من :
1. اصلاح سيستم مالياتي: تخصیص کد اقتصادی ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی اولین گام در این زمینه بود، به طوری که هیچ فعالیت اقتصادی بدون ارائه ی این کد اقتصادی دیگر قابل انجام نیست. حال ثبت این کد اقتصادی در فرایندهای اقتصادی، چیزیست که شفافیت مالی ایجاد کرده و به دولت کمک می کند داد و ستدهای مالی را بررسی کرده و نسبت به اخذ مالیات و عوارض اقدام کند. اجرایی شدن سیستم مالیات بر ارزش افزوده دومین گام در جهت اصلاح سیستم مالیاتی بود، تجربه ثابت کرده سیستم مالیات بر ارزش افزوده کاراترین نوع مالیات ستانیست، علاوه بر آن به جهت ثبات مرحله ای 3 درصدی ارزش افزوده تکلیف فروشنده و خریدار و نیز سازمان امور مالیاتی در معاملات مشخص است، بدین ترتیب نقص سیستم مالیات بر سود تقریباً برطرف شده است. گام سوم در این راستا در ارتباط مستقیم با دولت الکترونیک است، چرا که با کاهش هزینه های جانبی اظهار مالیات، تلاش شده امکان ارائه ی سریع داده ها و مشاهده ی عملکرد شخصی برای بازیگران اقتصادی از طریق مراجعه و مراوده آنلاین فراهم شود. به جز کاهش هزینه مالی و وقت مالیات دهندگان، کاهش هزینه های بوروکراتیک و کارایی بالای فراورده های مالی حاصل از نتایج حضور دولت الکترونیک در این زمینه بوده است.
2. آزاد سازي تدريجي و هدفمند قيمت بسياري از كالاها كه نقش عمده اي در آسيب پذيري و ايجاد تورم در كشور داشتند، مانند سيمان،‌بنزين، فولاد، كالاهاي مصرفي (قند، شكر، آرد، برنج و ...)، اثرات اين آزادسازي را ميتوانيد اطرافتان مشاهده كنيد، پايين آمدن قيمت مسكن، در اثر طبيعي شدن قيمت مصالح، همگون شدن قيمت هاي داخلي با قيمت هاي خارجي كه باعث رشد صادرات كالاهايي چون فولاد و سيمان شده است و ... اگر چه با اينكار تورم در دو سه سال گذشته تشديد شد، ولي خيالمان راحت است كه ديگر با هر نوسان قيمت نفت و هر ركود و تورم جهاني تورم جديد و عجيبي به اقتصاد وارد نميشود. دوستان فكر نكنيد شما داناييد و دولت و حاميانش احمقند، هيچ جاي دنيا سابقه ندارد كه دولتي در چهارساله ي اولش كارهايي را دانسته انجام بدهد كه باعث ايجاد تورم يا افزايش نقدينگي و افزايش بيكاري و بالا رفتن خط فقر (!( مي شود. كافيست كمي بيانديشيم، هر كدام از اين معضلات اقتصادي براي سرنگوني يا عدم انتخاب مجدد يك دولت كفايت ميكند. در اين صورت يا بايد پذيرفت كه براي دولت نهم بيشتر اصلاح مد نظر بوده تا انتخاب مجدد و بر صداقت اين دولت صحت گذاشت يا اينكه بحث عوامفريبي دولت را از مجموعه نظرات حذف كرد و به سادگي و سطحي بودن طرز فكر دولتمردان اذعان كرد و هدفمند بودن سياست هاي دولتمردان براي جمع كردن راي را رد نمود.
3. تلاش در جهت احياي بخش كشاورزي، با رسيدگي دقيق به كشاورزان، از طريق اختصاص اعتبار جهت مكانيزاسيون و علمي سازي كشاورزي كه باعث توانمندي كشاورزان روستايي، افزايش راندمان توليد و افزايش كمي و كيفي توليدات شده است، خودكفايي در توليد گندم و بسياري از ميوه ها و درپاره اي ماه ها صدور آن ها چيزي نيست كه بشود از كنار آن به سادگي گذشت.با كمي تحقيق متوجه ميشويد، همان مهندسين كشاورزي كه در دولت آقاي خاتمي بيان ميشد بي دليل تربيت شده اند و كشور ظرفيتي براي اشتغال آن ها ندارد، در حال حاضر جملگي در مراكز تحقيقات جهاد كشاورزي در سراسر كشور مشغول خدمت به ميهن و مردمشان هستند، بدون اينكه دولت منتي بر سرشان گذاشته باشد. از آنجا كه حدود 30 درصد جمعيت كشور در روستاها زندگي ميكنند و منبع درآمديشان اكثراً كشاورزيست، توجه دولت به توسعه بخش كشاورزي شايسته ستايش است.در اينجااشاره به اين نكته كه روستاييان مهر و محبت دولت را در سقف خانه هاي نوساخت، لوله هاي آبياري قطره اي زمين كشاورزي و شيرهاي آب شبكه آب سراسري ديده اند و نه در ايستگاه متروي جوانمرد قصاب و ميرداماد تهران! خالي از لطف نيست.
4. مبارزه با رانت خواري، ويژه خواري، اشرافيگري و مفسدين اقتصادي: نگاهي به مخالفين رييس جمهور بياندازيد، نظاره اي هم بر حاميانش داشته باشيد، مديران اين 23 سال يك طرف و دولت يك طرف، بورژوازي اكثراً كارمند دولت كه ترس قطع شدن حقوقشان را دارند و طبقه مرفه اشراف و تاجران يكشبه ميلياردر شده يك طرف و روستاييان و ضعيف شدگان جنوب شهر نشين هم يكطرف. دلال ها و واسطه هاي زمين و مسكن داخلي و پورسانت بگيران رانت خوار معاملات بين المللي شرايط تحريم اقتصادي! يكطرف و روستايي سيب زميني نديده ي درس نخوانده شهر نديده (فرنگ پيشكش) هم يك طرف. مبارزه با مفسدين اقتصادي هم چيزيست كه حتي شعار آن مربوط به اين دولت است و خاتمي و امثال خاتمي ها نمي توانند مانند بحث هسته اي ادعاي قيموميت آن را بكنند. ممكن است گفته شود، چرا مفسدان معرفي نميشوند،‌بايد ديد كه اگر معرفي شوند، چه اتفاق خاصي مي افتد كه با معرفي نكردنشان نيافتاده است. مهم جويست كه اكنون حاكم شده است، دزدها وكلاهبرداران پرروي چندسال پيش اكنون به قدري ترسيده اند كه حاضرند براي جلوگيري از پيگيري هاي بيشتر انقلاب كنند. شما را چه شده است دوستان عزيز من، آيا مي شود هم دم از دلسوزي براي روستايي و مستضعف و فقير زد و هم از ظالمين به حقوق ملت طي اين 23 سال حمايت كرد؟
5.كم كردن وابستگي به سرمايه گذاري خارجي وبه جاي آن افزايش استفاده از منابع ريالي داخلي براي ايجاد زيرساخت ها و پروژه هاي عمراني طبق آمار صندوق بين المللي پول كه باعث شده ميزان نظارت دولت بر قراردادهاي كلان نفتي و پتروشيمي و ديگر پرو‍ژه هاي بزرگ بسيار بيشتر شده، و هدررفت منابع كاهش يابد.(پول نفت در اين دولت هدر نرفته است، هي نپرسيد اين همه درآمد نفتي چه شد،مشخصاً دولت كاملاً عامدانه آن را در تكميل پروژه هاي نيم تمام و تكميل خطوط ريلي و جاده ايو احداث زيرساخت ها، سدها و صنايع پايه چون فولاد ، سيمان و آلومينيوم و پالايشگاه ها هزينه كرده است)
6. جهت دهی سیاست های اقتصادی خارجی به سوی کشورهای هم سطح و پایین تر:اگرچه در نگاه اول عدم ارتباط ما با کشورهای قوی تر ممکن است به عنوان ضعف دیده شود، ولی هوشمندی بسیار عجیبی در این حرکت نهفته است، از زمانی که دولت نهم بر سر کار آمده است، طبق همه ی آمارها، حجم صادرات غیرنفتی بدون مشتقات نفتی و پتروشیمی، حدوداً 3 برابر شده است. دلیل این رویداد همان صادرات ما به کشورهای هم رده و فقیرتر از کشور بوده است. کار ما پرداختن به آمار نیست، ولی بد نیست به این توجه کنیم که در رابطه با کشورهای فقیرتر یا هم رده ما خیلی راحت تر می توانیم کالا و خدماتمان را به دلیل توان رقابتی بیشتر عرضه کنیم. خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالا به ونزوئلا، بلاروس، سوریه، نیکاراگوئه، تاجیکستان و ترکمنستان و ... چشم انداز روشنی از بلوغ رقابتی شرکت ها و کارخانجات ایرانی به نظر متواتر میکند.در کنار این حرکت دولت، برنامه ریزان سیاست خارجی چندان هم کیفیت را فراموش نکرده اند، چرا که علیرغم وجود تحریم ها، ما شاهد مقابله ی روزافزون با حضور کالاهای بی کیفیت چینی هستیم، به جای آن شرکت های ال جی ، سامسونگ، پاناسونیک، سونی، تویوتا، کوماتسو، هایوندای و نیسان در بازار کالاهای خرد و نیمه خرد کشور حضور مستمر و شایان توجه تری داشته اند. همچنین در بحث خدمات فنی و مهندسی تمرکز بیشتر رو شرکت های فنی و مهندسی چینی و کره ای که کارایی خود را در کشور خودشان اثبات کرده اند، بوده است، تا اقتدار ملی نیز در رویارویی با قدرت های اول اقتصادی متخاصم حفظ شود.
في الحال از آنجا كه شرح تفصيلي اين اصلاحات براي پاره اي از مخاطبين خسته كننده و براي پاره اي ديگر آزاردهنده است و گذشته از آن مقداري از اين مباحث نيز تخصيصت، دو مورد ديگر را فهرست وار بيان ميكنم:
7.توجه ويژه به عمران روستاها و بافت هاي فرسوده شهري جهت زيباسازي منظر و ايجاد شادابي و اميد در دل مردم
8.اصلاح گسترده و بي سابقه قوانين دولتي براي برطرف كردن روزنه هاي فرار(كه باعث ميشد بعضي قوانين رو دور بزنند) در زمينه قوانين گمركي، قوانين مالياتي و نيز قوانين معاملات دولتي. مي توانيد در اين زمينه خودتان تحقيق كنيد، ببينيد چه قوانيني و در چه مسيري اصلاح شده اند. آنگاه با هم بحث خواهيم كرد.
با وجودي كه در همين ابعاد كلان اقتصاد و در اين مقال مجالي به پرداختن به خيلي از موارد مهم ديگر نبود، از آنجمله طرح تحول اقتصادي، خصوصي سازي و طرح هدفمند كردن يارانه ها و نيز جزييات برنامه پنجم توسعه و سرفصل هاي كليدي آن و وارد اعداد و ارقام و نيز ابعاد خرد اقتصاد هم به هيچوجه نشدم ولي سعي كردم در نوشته ام تا حد امكان مسائل را روشن و شفاف بيان كنم تا بشود در مورد آن ها مباحثه كرد.


اين مطلب آخرين بار توسط amin-bahmani در الجمعة فبراير 19, 2010 11:52 pm ، و در مجموع 4 بار ويرايش شده است.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
amin-bahmani
دانش یار
دانش یار


تعداد پستها : 55
Join date : 2009-12-15
Age : 32

پستعنوان: نظر انتقالي از مهمان   الجمعة فبراير 19, 2010 10:24 pm

عنوان: نقدی بر هفت دلیل اقتصادی ... Mon Jan 25, 2010 7:55 am
خسته نباشید آقای بهمنی
چه جالب است که شما با ارواح گرام آقایان مارشال، کینز، میردال و فریدمن در ارتباط هستید.سلام مارا هم به خدمت ایشان برسانید.
بایستی به عرض برسانم که این اصلا درست نیست که هر نقدی به مذاق جنابعالی خوش نیامد آن را نوعی تخریب بدانید.به هر حال نقد،نقد است و درپی اصلاح آن بودن وظیفه.اگر بر نقدی اشکالی وارد است، بهترآن است که به جای پاک کردن صورت مساله و یا برگرداندن ورق بازی، به آن پاسخ شفاف و روشنی بدهید.
من به نظرات شما انتقاداتی دارم و از شما خواهشمندم به جای نقد شخصیت بنده به پاسخ سوالات ونظرات من بپردازید.متشکرم.
بنده کمال رضایت از فعالیت های اقتصادی دولت نهم دارم ، هرچند می توانست بسیار بهتر از این عمل کند.ولی مسئله این است که هر دولتی دست به اقدامات در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی زده است.آیا این دلیل کافی است تا از دولت حمایت شود؟وقتی شما از کسی حمایت یا جانبداری می کنید، اصل بر آن است که آن فرد یا گروه و یا سازمان را از جهات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.اگر در گذشته و در زمان رضا شاه پیشرفت های اقتصادی در کشور دیده شده،آیا این دلیل کافی است تا از این فرد و حکومتش رضایت داشت؟!
دیگر اینکه من می توانم با افراد فرودست و ضعیف تر از خودمراوده و یا مکالمه داشته باشم، بعد بگویم که من چقدر توانائی علمی وغیره وذلک دارم.آیا ادعای من صحیح است؟درمورد روابط بین المللی ایران نیز همین موضوع صدق می کند.اشکالی درداشتن روابط تجاری با کشورهای ضعیف تر وارد نیست بلکه من مسئله را در عدم تجارت با کشورهای توسعه یافته که در پس آن پیشرفت اقتصادی و ... دیده می شود،می بینم.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
amin-bahmani
دانش یار
دانش یار


تعداد پستها : 55
Join date : 2009-12-15
Age : 32

پستعنوان: جوابيه ي نگارنده به نظر مهمان   الجمعة فبراير 19, 2010 10:25 pm

عنوان: نقد بر نقد Sun Jan 31, 2010 12:57 pm
سلام دوست عزیزم
1.در مورد نقد منصفانه و علمی و نقد غیرعلمی و غیرکارشناسانه مسئله ای است که باید عنوان شود. منظور من از نقد علمی، نقش برگرفته از تخصص و استوار بر آموخته های علمیست، از اقتصاد صحبت می شود، پس فقط یک متخصص و تحصیلکرده ی اقتصاد که به این علم کاملاً مسلط است می تواند نقدی اقتصادی داشته باشد. شایستگی اقتصاددان ها وقتی نسبت به سیاستمداران بارزتر میشود که ما نگاهی به نقدهایشان می اندازیم، در مورد دولت تقریباً همه ی اقتصاددان ها در زمان نقد کردن فقط به یک زمینه کاری تخصصی از چند ده زمینه کاری دولت می پردازند و بر روی آن تمرکز می کنند، در حالی که سیاستمداران مخالف معمولاً با دیدی کلی به هر زمینه تخصصی نقبی می زنند ناشیانه! این خود کافیست تا ارزش نقد نزول کند، چه برسد به وقتی که جناب سیاستمدار متخصص اقتصاد هم نباشند و از مفاهیم و نظریات اقتصادی هم سررشته ای نداشته باشند. در این راستا از جنابعالی و سایر دوستان درخواست میکنم از نقدهای سرپایی و درد دل های زیربنایی که خارج از تخصصشان است خودداری فرمایند. این تقاضای منشامل همه اساتید بزرگوار و گرانقدر می شود؛ خواه نخبه سیاسی،خواه نخبه دینی و خواه نخبه فرهنگی!
2. مقایسه کشور فوق العاده عقب مانده ی ایران در عصر رضاشاه با کشور در حال توسعه ایران امروز کار چندان شایسته ای نیست. اگر چه میتوانم روی فعالیت های غیراقتصادی دولت نیز اظهار نظر کرده و با شما استاد عزیزم به جدل بپردازم، اما جهت جلوگیری از پراکندگی موضوع فقط در زمینه اقتصاد اعلان دیدگاه میکنم. اقدامات رضاخان نیز در همان زمان شایسته ستایش است، احداث خط آهن، اسکان عشایر و تأسیس دانشگاه ها خدمات شایسته ای به اقتصاد بوده اند، اما داشتن برنامه برای یک اقتصاد پیچیده ی در تعامل با پنج قاره نیاز به سازوکارهایی دارد که یک کشور عقب مانده مبتنی بر کشاورزی با آن مواجه نیست. در ادامه گفتارهای من در این مقوله خواهید دید که دولت نهم و در حال حاضر دولت دهم به زعم من برنامه ای هدفمند و همه جانبه را در راه انجام اصلاحات بنیادین اقتصادی و برقراری توازن بین دولت و بازار آزاد و همینطور داخل و خارج اقتصاد آغاز کرده و پیگیری می نماید.
3.از حضرتعالی به عنوان یک تحصیلکرده اقتصاد یا تحصیل نکرده و صاحبنظر در علوم اقتصادی )!( میخواهم ابتدادانش خود را در زمینه تجارت بین الملل بهبود ببخشید. جواب شما در مکتوبات مربوط به تجارت بین الملل که مشهورترینشان در ایران کتاب های دومینیک سالواتوره است به صراحت داده شده است. تجارت با کشورهای توسعه یافته وقتی برای ما مفید است که ما هم چیزی برای عرضه کردن به آن ها داشته باشیم، وقتی ما فقط نفت و کالاهای کشاورزی را می توانیم به ان ها صادر کنیم، باید به همین اکتفا کنیم. گفتمان اقتصادی دولت این است که ما با کشورهای انگلیس و آلمان و فرانسه و ایتالیا و چین و کره و ژاپن مراوده وارداتی را ادامه خواهیم داد ولی در کنار آن باید برای افزایش کمیت و کیفیت کالاها و خدمات صنعتی خود نیز تلاش کنیم، به همین دلیل چون کشورهای مذکور بازاری برای ما ندارند، در جستجوی مزیت مطلق به سوی کشوره های ضعیف تر و در جستجوی مزیت نسبی به سوی کشورهای هم سطح می رویم. در متن هم میبینید، حقیر به بحث کیفیت و تجارت با کشورهای پیشرفته اشاره ی مستقیمی داشته ام. اما دوست من صادرات را چه کنیم، باید فقط نظاره گر تولیدات همین کشورها باشیم یا برای افزایش توان رقابتی تولید کنندگان و شرکت های خدماتیمان تلاش کنیم؟
4.در نهایت به تکرار این نکته بسنده میکنم که دیدگاه من شخصی و کاملاً مرتبط با اقتصاد است، پس حق دارم دامنه ی مقاله ام را به اقتصاد محدود کنم، شاید بتوانم به مدد دانشی که آموخته ام دفاعیه ای شایسته از آن قسمت از کارنامه ی دولت که به من مربوط است بنویسم ؛ نمره دروس اقتصاد خرد ، اقتصاد کلان و بعضی دروس تخصصی.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
mina
Admin


تعداد پستها : 11
Join date : 2009-12-13

پستعنوان: پاسخ   السبت فبراير 20, 2010 3:58 am

بالاخره تونستم هورااااااااااااااااااااااااا cheers
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://economics.talk-forums.com
محتوى إعلاني




پستعنوان: رد: اصلاحات بنيادين دولت نهم   

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
اصلاحات بنيادين دولت نهم
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
کانون علمی اقتصاددانان جوان ایران :: اقتصاد میانه :: اقتصاد ایران-
پرش به: